Promotie

Wie een bedrijf begint of pas begonnen is, weet natuurlijk wel dat het niet eenvoudig is om klanten te krijgen. Maar hoe pak je dat slim aan? Onderstaand een paar stappen om de promotie van jouw bedrijf op te zetten. En als je weinig tot geen budget hebt, hoe bereik je dan toch die potentiële klant? Het antwoord zit in een goed georganiseerde, stapsgewijze aanpak en die bieden we hier.

1: Ken je product

Oftewel weet wat je verkoopt. Wat heb je eigenlijk te bieden? Bedenk bij je zelf welk probleem heeft mijn potentiële klant en hoe kan mijn product dit oplossen? Door jezelf deze vraag te stellen krijg je inzicht in je eigen product, maar ook in je klant.

2: Positionering

Als je weet hoe je product eruitziet, wat de eigenschappen zijn en welk probleem het oplost, is de volgende stap om te kijken naar je concurrentie. Wat zijn de voordelen van jouw product in vergelijking met gelijksoortige producten van je concurrent. Waarmee onderscheidt jouw bedrijf en jouw product zich van de concurrent? Je hebt in elk geval iets nodig waarin je je onderscheidt om te voorkomen dat je één van vele aanbieders bent en je je alleen in prijs of je manier en intensiteit van promoten kunt onderscheiden, want dat vraagt dan vrijwel altijd om een fors budget.

3: Kernbelofte

Weet je hoe jouw product of dienst zich onderscheidt van anderen, dan kun je deze vertalen naar een kernbelofte. Formuleer in één zin wat jouw product doet voor de klant en de manier waarin dat anders is dan de concurrent. Die zin hoef je niet letterlijk als slogan te kunnen gebruiken. Hij is puur voor jezelf bedoeld. Deze zin houd je namelijk altijd in gedachten als je over je bedrijf of product communiceert. Al je promotieactiviteiten moeten in lijn zijn met deze zin.

4: Promotiemiddelen

Door het inzetten van promotiemiddelen vergroot je je bereik en de impact van je boodschap. er zijn veel promotiemiddelen. Zowel betaald als onbetaald. Sociale media is een promotiemiddel wat geen geld kost, maar wel veel tijd. ExCom gaat graag met u in gesprek over de promotie van uw bedrijf. Samen bekijken we welke doelen u wilt bereiken en hoe we zover kunnen komen. Hierna wordt een plan van aanpak gemaakt.

Voorbeelden van promotiemiddelen die je kunt inzetten:

  • Adverteren

Adverteren kan zowel digitaal als gewoon in de krant/vakblad. Juist omdat je op het internet overspoeld wordt met advertenties is soms het plaatsen van een advertentie in een vakblad duidelijker en zinvoller. Dit is echter erg branche / bedrijfsafhankelijk. Ook wat betreft het filiaal adverteren zijn de mogelijkheden eindeloos.

Een website is een mooi digitaal medium om je bedrijf te promoten. Klanten kunnen via jouw website direct zien wat je doet en hoe je te bereiken bent. Echter de klant moet je wel eerst weten te vinden. Daarom is de zoekmachineoptimalisatie van belang. Lees verder bij webdesign voor meer informatie.

Hoe wilt u uw bedrijf promoten? Naast de website, relatiegeschenken en u en uw personeel is het altijd handig om een flyer / brochure te hebben. Zo kan uw (potentiële) klant zien wat u doet. de grafische vormgeving van uw folder / brochure is van belang. Hoe vaker een klant uw huisstijl en vormgeving tegenkomt, hoe meer men dit als ‘gewoon’ gaat vinden. En gewoon betekent vaak vertrouwd. De klant zal u daarom sneller benaderen voor een opdracht.

ExCom gaat graag met u in gesprek over wat voor een folder/brochure u wilt laten maken. De opdrachtgever levert de teksten en zonodig beeldmateriaal aan. Daarna maakt ExCom van dit alles een ontwerp. Teksten worden eventueel aangepast en het beeldmateriaal wordt bewerkt. Zodra het ontwerp is goedgekeurd, is het product klaar voor productie. In overleg wordt bepaald welke soort papier en afwerking er zal worden gebruikt. ExCom zorgt er daarna voor dat uw folder / brochure kwalitatief goed tegen een scherpe prijs wordt gedrukt.

Uw (potentiële) relaties verrassen met een een leuk kado is niet altijd even makkelijk. Wat is de doelgroep, wat valt op en wat heeft voor de ontvanger waarde? Achter het bedenken van een geschikt relatiegeschenk gaat een marketingstrategie schuil. Het is namelijk de kunst om iets leuks te vinden wat door uw klant gewaardeerd wordt, maar waar u ook mee opvalt. En natuurlijk moet het geschenk binnen het budget blijven.

ExCom gaat graag met u op zoek naar HET kado voor uw klant passend bij uw bedrijf en bij de gelegenheid waarbij het wordt weggegeven.

Wilt u hierover meer weten? Neem gerust contact met ons op.